הדוקטורנט טל ניר בהצגת מחקר באוניברסיטת הארוורד

ניר מציג בכנסהפקולטה לחינוך מברכת את טל ניר, דוקטורנט במגמה לניהול מערכות חינוך, אשר הציג השבוע מחקר שערך בכנס שהתקיים באוניברסיטת הארוורד. המחקר עסק בהשתתפות במועצות נוער ברשויות מקומיות בישראל. על בסיס המחקר פרסם טל מאמר בכתב העת Children and Youth Services Review, אשר נכתב בשיתוף עם מנחת עבודת התיזה, ד"ר לטם פרי-חזן, ראש המגמה לניהול מערכות חינוך.

המחקר שהציג טל בוחן את יישומו של חוק הרשויות המקומיות (מנהל יחידת נוער ומועצת תלמידים ונוער), תשע"א-2011, המחייב כל רשות מקומית בישראל להקים מועצת נוער רשותית. חוק זה עוצב בהתאם לסעיף 12 לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד, המעגן את זכותם של ילדים להשתתף בהחלטות הנוגעות לחייהם. במחקרו של טל נמצא כי מועצות הנוער עוסקות כמעט אך ורק בתחומים הקשורים לתרבות הפנאי של בני הנוער, ובפרט בארגון מסיבות וטיולים לבני נוער. עוד נמצא כי בניגוד למחקרים אחרים בעולם שהראו כי ילדים שהשתתפו במועצות תלמידים ונוער הביעו ביקורת כלפי השתתפות שלא הייתה משמעותית, המשתתפים במחקר ייחסו ערך רב להשתתפותם ולתוצאותיה. נוכח ממצאים אלה, נטען במחקר כי מועצות הנוער בישראל מאפשרות לילדים המשתתפים בהן "השתתפות ממוסגרת", אשר תחומה בתוך מחלקת הנוער של הרשות המקומית. בתוך משבצת מוגבלת זו, הילדים שותפים בארגון אירועים רבי משתתפים אשר מעניקים להם תחושה של עשייה ומשמעות. ההשתתפות הממוסגרת מייצרת עבור הילדים מראית עין של תהליכים דמוקרטיים, מגבשת את תודעת הזכויות שלהם באופן שאינו משקף את העקרונות העומדים ביסודה של הזכות להשתתפות, ומגבילה את חשיבתם הביקורתית על השתתפותם במועצות. 

Menu