פרס מאמר מצטיין בכנס צ'ייס לדוקטורנט ארז פורת

ארז פורתהפקולטה לחינוך מברכבת את הדוקטורנט, ארז פורת מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתם של פרופ' עזי ברק וד"ר אינה בלאו על זכייתו בפרס המאמר המצטיין בכנס צ'ייס, 2017: 'האדם הלומד בעידן הטכנולוגי'.
את המאמר תחת הכותרת "אוריינות דיגיטלית של תלמידים – דיווח-עצמי לעומת ביצוע בפועל" הציג ארז במושב 'אוריינות ולמידה דיגיטלית', במהלך הכנס שהתקיים בין ה- 14-15.2.2017, באוניברסיטה הפתוחה, ברעננה.

תקציר המאמר:
נוכחות נרחבת של טכנולוגיות מידע ותקשורת בחיי היומיום והופעתן כדרך שיגרה של טכנולוגיות חדשות, יוצרת צורך לצייד אנשים במגוון הולך וגדל של מיומנויות קוגניטיביות וחברתיות-רגשיות המכונות "אוריינות דיגיטלית". ההנחה כי צעירים הם "ילידים דיגיטליים" כתוצאה מההתנסויות המקוונות הרבות שלהם והחיבור הרציף לטכנולוגיה עשויה להוביל למסקנה כי הם אוחזים באופן טבעי בידע דיגיטלי. מחקר זה בדק את הקשר בין מידת האוריינות הדיגיטלית של תלמידים (280 תלמידי כיתה ז') כפי שנתפסת בדיווח- עצמי, בהשוואה לרמת האוריינות הדיגיטלית שלהם בביצוע משימות דיגיטליות הלכה למעשה. ממצאי המחקר הראו כי רק מעטים ממדדי הדיווח-העצמי של הנבדקים היו קשורים לתפקודם האורייני בפועל: הנבדקים הפגינו ביטחון דיגיטלי רב ותפסו את רמת המיומנות שלהם כגבוהה הרבה יותר מביצועיהם בפועל. פער זה נמצא כבולט במיוחד במיומנות חברתית-רגשית, אשר נתפסת כחזקה ביותר, בעוד שהביצועים בפועל היו ברמה אפסית. בדיווח-עצמי, נמצא קשר חזק בין סוגי המיומנויות הדיגיטליות השונות, בעוד שבמדידת הביצוע
בפועל לכל היותר נמצאו מתאמים נמוכים בין סוגי המיומנויות הדיגיטליות השונות. לאור ממצאים אלו, נראה כי על מקבלי החלטות במערכת החינוך לעצב תכנית הכשרה לתלמידים במטרה לפתח מיומנויות דיגיטליות, בדגש מיוחד על מיומנות חברתית-רגשית, זאת על מנת לספק להם כלים לתפקוד וללמידה יעילים בסביבה המקוונת.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

הדוקטורנטית איילת בכר בהצגת מחקר באוניברסיטת טארטו באסטוניה

איילת בכרהפקולטה לחינוך מברכת את הדוקטורנטית איילת בכר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה אשר הציגה את עבודת מחקרה, בהרצאה מוזמנת במסגרת סמינר מחלקתי של החוג לחינוך באוניברסיטת טארטו באסטוניה. כמו כן, במהלך ביקורה, השתתפה איילת בבית ספר חורף לתלמידי מחקר וחוקרים חינוכיים משלוש אוניברסיטאות מאסטוניה ופינלנד, בו הציגה חלקים מעבודת הדוקטורט שלה במושב על מחקר בהכשרת מורים.

עבודת הדוקטורט של איילת, בהנחייתה של פרופ׳ לילי אורלנד-ברק, דיקנית ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפה, בוחנת תכניות לחינוך פרופסיונאלי באוניברסיטה, במקצועות הוראה ועבודה סוציאלית, מתוך נקודת המבט של שלוש קבוצות של מכשירים פרופסיונאליים (חוקרים, מדריכי שדה ומתווכים בין אקדמיה ושדה). העבודה, המבוססת על שיטות מחקר איכותניות, חושפת דינאמיקות של ביקוש והיצע של ידע, המתקיימות בין האוניברסיטה למקום העבודה ומראה כיצד אלו מעצבות את ההנחות האפיסטמולוגיות, הקשרים המבניים והארגוניים של תכניות ההכשרה והאמצעים הפדגוגיים המופעלים בהן.

פרופ' חנן אלכסנדר נבחר לדיקן הפקולטה לחינוך

פרופ׳ חנן אלכסנדר, דיקן הפקולטה לחינוך הנבחרחברי הפקולטה לחינוך מברכים את פרופ' חנן אלכסנדר, מהחוג ללמידה הוראה והדרכה על בחירתו לתפקיד דיקן הפקולטה לחינוך.  פרופ' חנן אלכסנדר נכנס לתפקיד בתחילת השנה האזרחית, 2017 ויכהן כדיקן הפקולטה בארבע השנים הקרובות.

בתיאור חזונו ותכנית העבודה לתפקידו, ציין פרופ' אלכסנדר כי "יש לשמר ולחזק את התשתיות האקדמיות החזקות של הפקולטה על ידי תכנון אסטרטגי רציני ומעמיק, גיוס וקידום חוקרים מצוינים על בסיס קריטריונים שאפתנים, ברורים, ושקופים, עידוד מחקר דרך תשתיות משופרות, סיוע להצלחתם של סטודנטים וסטודנטיות דרך הוראה המעוררת השראה המכילה שימוש בפדגוגיות וטכנולוגיות חדשניות בתוך קהילה אכפתית ותומכת, הרחבת פעילות בינלאומית במחקר, בהוראה, ובהעברת ידע, והידוק הקשר בין המחקר המקורי שבוצע בפקולטה לבין מדיניות ועשיה החינוכית בישראל ובזירה הבינלאומית. לדיקן הפקולטה יש מקום מרכזי בקידום מהלכים אלה, ביחד עם כל הגורמים הרלוונטיים באוניברסיטה ומחוצה לה. במידה ואבחר לכבוד יהיה לי לכהן בתפקיד חשוב זה למען שדה החינוך באוניברסיטה, בארץ, ובעולם".

תחום המחקר וההגות של פרופ' אלכסנדר הינו פילוסופיה של החינוך ובמסגרתו, פיתח גישה פילוסופית ייחודית בחינוך הנקראת "פדגוגיה של השונות". הוא פרסם מעל ל-130 מאמרים בכתבי עת אקדמיים ושבעה ספרים, מבינהם זכה ספרו "Reclaiming Goodness: Education and the Spiritual Quest" בפרס ספר יהודי לאומי בארצות הברית. ספרו האחרון Reimagining Liberal Education: Affiliation and Inquiry in Liberal Education יצא לאור בשנת 2015, בהוצאת Bloomsbury Publishing.

פרופ' חנן אלכסנדר כיהן במגוון תפקידי הנהגה וניהול במוסדות להשכלה גבוהה, כגון- סגן נשיא לעניינים אקדמיים ודיקן בית הספר לחינוך באוניברסיטה היהודית האמריקאית בלוס אנג'לס, ראש המרכז לחינוך יהודי, ראש בית הספר הבינלאומי, ראש החוג לחינוך ודיקן הסטודנטים באוניברסיטת חיפה.

ד׳׳ר מירן בוניאל ניסים ברשימת המרצים מעוררי השראה בישראל

ד״ר מירן בוניאל ניסיםהפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר מירן בוניאל ניסים, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם שדורגה בין 57 המרצים הראשונים אשר נתפסו כאהובים ומעוררי ההשראה, בסקר שנערך על ידי התאחדות הסטודנטים. בסקר השתתפו 1,864 אשר בחרו את המרצים באמצעות סקר מקוון, שהופץ ברשתות החברתיות ובאמצעי מדיה דיגיטלית מגוונים.

ד"ר מירן בוניאל ניסים היא יועצת, מרצה וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט. היא בעלת תואר שלישי בחוג לייעוץ והתפתחות האדם ופוסט-דוקטורט בתכנית המחקר הבינלאומי על בריאותם ורווחתם של בני הנוער. במקביל להיות מרצה היא חוקרת בתכנית בינלאומית מטעם ארגון הבריאות העולמי, הנקראת HBSC (Health Behaviour in School-Aged Children).

דבר הסטודנטים: "מרצה מלאת אנרגיה, המלמדת באופן מאוד אקטיבי ובכך מרתקת את הסטודנטים. בהרצאות שלה הזמן עובר מהר, תוך הנאה רצופה ונוכחות מלאה של הסטודנטים. יש לה יחס אישי לכולם, ובאופן כללי פשוט אין כמוה".

לקריאת הרשימה המלאה (בחלון חדש)

Menu